3 tanker til deg selv

Hvordan gi slipp

Sendt av

|

25. juni

En idé

Man kan forstå «å gi slipp» på to måter.

Den ene er å tolke det som en ny oppgave jeg skal mestre. Men da har jeg bare byttet ut en anstrengelse med en annen, og slippet blir enda et resultat å jage.

Den andre er å tolke det som at noe opphører.

Som å sovne.
Som å puste ut.
Eller som å la en knyttet hånd slippe taket.

Det krever ingen ny anstrengelse. Det krever at en anstrengelse stopper.

Det samme gjelder forestillingene jeg holder fast i – som hvem jeg er, hva jeg trenger eller hvordan andre burde være.

Å slippe slike forestillinger opplever jeg som en modningsprosess. Det krever bevisstgjøring, så jeg blir klar over hva jeg driver med. Og det krever refleksjon:

Hva koster det meg å holde fast?
Hva gir det meg å holde fast?
Hva skjer hvis jeg slipper?

Behovet for å bli sett gjennom karriere har løsnet hos meg over årene. Annet – som naget jeg bærer i relasjoner – oppdager jeg stadig sitter like hardt som før.

Vil du utforske dette videre, anbefaler jeg episoden der Viggo og Filip snakker om å gi slipp. Du finner den her (Spotify lenke).

Et sitat

Bare klarhet tar kraften fra lysten til å gjenta.

– Vigdis Garbarek

Et spørsmål

Holder du fast på noe som koster deg mer enn det gir?