Strek illustrasjon av en kvinne med god holdning

6 råd for bedre selvtillit og et råd om hvorfor du ikke bør bry deg

Sist oppdatert:

22/5/2024

Innhold

    I denne artikkelen skal vi utforske ulike aspekter av selvtillit og gi deg seks konkrete råd for å styrke din egen. Til slutt vil jeg utfordre deg til å reflektere over om det virkelig er høy selvtillit du er ute etter.

    Hva er selvtillit

    Selvtillit er troen på egne evner til å prestere. Selvtillit innebærer ikke nødvendigvis at du er god til noe, men at du tror du er det.

    Selvtillit kan være situasjonsspesifikk. Du kan strutte av selvtillit når du lager mat på kjøkkenet, men samtidig ha dårlig selvtillit når du snakker foran andre.

    Selvbilde, selvfølelse og selvtillit

    Før vi begynner med råd, er det lurt å forstå forskjellen mellom selvbilde, selvfølelse og selvtillit: 

    • Selvtillit handler om troen på hvordan du mestrer noe.
    • Selvfølelse Hvordan du aksepterer deg selv uten forbehold, og ser verdi i deg selv.
    • Selvbilde handler om din egen oppfatning av deg selv.

    3 vitenskapelige råd og 3 personlige råd for hvordan du kan bedre selvtilliten din

    Råd er som stjerner; de veileder deg gjennom natten, men det er du som må navigere veien.

    Vitenskapelig råd: Sett realistiske mål

    Flere studier tyder på at å sette realistiske mål er bra for selvtilliten. Del opp dine større mål i mindre steg som virker mer oppnåelige. Feire hvert steg underveis, og bruk hver suksess til å motivere deg til å fortsette. Det er ingenting galt med å sette utfordrende mål, men problemet oppstår når du forventer å oppnå dem 100% og ser manglende oppnåelse som et nederlag. Uansett hvilken type mål du setter deg, utfordre dine forventninger og sørg for at de er realistiske. Når du oppnår målene dine, vil du føle en følelse av prestasjon, som vil hjelpe deg med å bygge selvtillit. Og når du ikke oppnår dem, finn ut om forventningen var feil, eller om du bare trenger å lære noe av det.

    Kilder til forskning på selvtillit og målsetting

    Vitenskapelig råd: Fokuser på dine styrker

    En rekke studier tyder på at det å fokusere på dine styrker er bra for selvtilliten. Å kjenne dine styrker og svakheter vil hjelpe deg med å fokusere på det du er god på, og jobbe med områder der du trenger å forbedre deg. Balanse er nøkkelen her. Alle har sterke og svake sider, og det er viktig å anerkjenne begge deler. Ved å bygge på dine styrker kan du øke selvtilliten din, og ved å adressere svakhetene dine kan du bli mer allsidig og motstandsdyktig. Skriv ned en liste over dine styrker og svakheter – dette kan gi deg et klart bilde av hvor du står, og hjelpe deg med å sette mål for din personlige utvikling.

    Kilder til forskning på selvtillit og fokus på styrker

    Vitenskapelig råd: Ta deg tid til å trene

    Flere studier tyder på at trening forbedrer selvtilliten gjennom bedre balanse, selvfølelse, mental helse og prestasjonsevne i ulike sammenhenger. De som trener regelmessig opplever høyere energinivåer i løpet av dagen, noe som fører til økt selvtillit og produktivitet. Trening har mange fordeler, inkludert forbedret humør, reduserte depresjonsnivåer og hjelp til å opprettholde en sunn vekt. For å føle deg bedre med deg selv, bør du sette av minst 30 minutter til trening tre ganger i uken. Du trenger ikke å løpe maraton; det er nok å få opp pulsen og bevege musklene. Når du kommer i bedre form, vil du også oppleve en økning i selvtilliten din​.

    Vi i Ubevisst har skrevet noen ord om å ta vare på våre grunnleggende behov her.

    Kilder til forskning på selvtillit og trening

    Ønsker du å lære mer om lykke?

    Bli med på vår gratis 30-dagers lykkeguide på e-post, og få en enkel steg-for-steg-guide for å bli kjent med din indre lykke.

    Takk! Sjekk eposten din for bekreftelsesmailen!
    Oops! Something went wrong while submitting the form.

    Du vil motta en kort e-post hver tredje dag i en måned. Du kan melde deg av når som helst.

    Personlig råd: Slutt å gjør ting du egentlig ikke har lyst til

    Mye av min dårlige selvtillit skyldtes at jeg ikke var ærlig med meg selv. Jeg handlet for å imponere andre eller fordi jeg trodde det var lurt, heller enn fordi jeg hadde lyst. Dette førte til at jeg baserte mitt selvbilde på andres oppfatninger, som skapte en følelse av utilstrekkelighet og usikkerhet, siden jeg aldri kunne kontrollere andres reaksjoner fullt ut.

    Men når jeg gjør ting jeg virkelig har lyst til, flyter livet. Da spiller det mindre rolle om jeg har selvtillit eller ikke, for den kommer etter hvert, og i mellomtiden koser jeg meg.

    Personlig råd: Ikke tro at stemmen i hodet ditt er deg

    Stemmen i hodet ditt kan sammenligne deg med de beste, vakreste og sterkeste. Stemmen i hodet kan være en perfeksjonist, og kritisere deg for alt mulig annet. Stemmen i hodet ditt kan få deg til å fokusere på dine feil og mangler i stedet for dine styrker og prestasjoner.

    Så lenge du identifiserer deg med tankene som hopper rundt som en ape i hodet ditt, vil du aldri få fred. Det vil også være vanskelig å bygge selvtillit, når grunnmuren til troen din er flyktige tanker. Men stemmen i hodet ditt er ikke deg.

    Les mer om hvem du er, her

    Personlig råd: Bli eldre

    Hele ungdomsskolen, videregående og universitet opplevde jeg perioder dårlig selvtillit. Det var tungt, spesielt når jeg sammenlignet meg med andre mennesker rundt meg som tilsynelatende snakket med de jentene jeg var interessert i, eller kunne stå rakrygget i en presentasjon.

    Sakte, men sikkert har denne sviktende selvtilliten forsvunnet over tid. Jeg har fått flere erfaringer på hva jeg er god og dårlig til, jeg bryr meg veldig mye mindre om hva folk tenker om meg, og jeg er flinkere til å si nei til det jeg ikke vil. Summen er at jeg ikke lenger bryr meg om god selvtillit. Det er ikke viktig. Det som er viktig, er at jeg har det bra og er tilfreds.

    Er dette egentlig høyere selvtillit du trenger?

    Hva ligger bakenfor det du tror du trenger?

    Lav selvtillit kan hindre deg i å ta risiko og gripe muligheter. Det kan være flere bakenforliggende faktorer, som genetikk, barndomserfaringer, sosioøkonomiske utfordringer, traumer, mobbing, psykiske lidelser, tidligere feil og medias innflytelse. I stedet for å behandle symptomene med strategier, kan det være mer fruktbart å utforske hvorfor du har lav selvtillit.

    Tenk etter

    Hvorfor har du ikke troen på deg selv? Hvorfor er det viktig for deg å ha troen på deg selv? Kan du leve godt uten høy selvtillit?

    Hovedpoenger

    • Selvtillit er troen på egne evner til å prestere og kan være situasjonsspesifikk, noe som betyr at du kan ha høy selvtillit i noen områder av livet og lav selvtillit i andre.
    • Tips 1: Sett realistiske mål og feire hver suksess.
    • Tips 2: Fokuser på dine styrker og anerkjenn både styrker og svakheter.
    • Tips 3: Ta deg tid til å trene regelmessig for bedre balanse og mental helse.
    • Tips 4: Slutt å gjøre ting du egentlig ikke har lyst til, og vær ærlig med deg selv.
    • Tips 5: Ikke tro at stemmen i hodet ditt er deg; identifiser deg med dine virkelige verdier.
    • Tips 6: Bli eldre; med tiden kommer erfaringer som kan forbedre selvtilliten din.
    • Vær nysgjerrig på  om det virkelig er høy selvtillit du trenger, eller om det ligger noe bak ønsket om å ha høy selvtillit.